Jak zacząć się ścigać w Maluch Trophy?

Odpowiedź jest dość prosta, jeżeli zrobisz wszystko z tego artykułu to będziesz nie tylko mógł/mogła jeździć w Maluch Trophy. Będzięsz mógł/mogła ściagać się w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski , Mistrzostwach Polski Rallycross oraz w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski, a to dlatego , że licencja którą zdobędziesz zezwala na udział właśnie w tych imprezach oraz w imprezach tego typu za granicą Polski. Dowiesz się też ile to wszystko będzie Cię kosztować.
W skrócie wygląda to tak:

  • zapisujesz się do automobilklubu (lista klubów w Polsce)
  • opłacasz roczną składkę klubową
  • robisz 3 zdjęcia do licencji (takie jak do dowodu osobistego)
  • robisz Kurs na certyfikat i licencję kierowcy wyścigowego
  • zdajesz egzamin na certyfikat i licencję kierowcy wyścigowego
  • robisz badania lekarskie (ważne 6 miesięcy)
  • uzyskujesz orzeczenie psychologiczne z pracowni badań psychologicznych (zazwyczaj na 5lat)
  • opłacasz koszta wydania licencji oraz roczną składkę na licencję ok.520zł
  • otrzymujesz licencję od PZM, którą odbierasz w swoim klubie
  • klub musi wydać pisemną zgodę na starty zawodnika w danym roku
  • Możesz się już ścigać 🙂

Brzmi może skomplikowanie, ale uwierz jest to w miare proste,oto szczegóły:

1.Przygodę należy zacząć od zapisania się do automobilklubu w Twojej okolicy , lub w innym rejonie – to zależy od upodobań. W klubie na pewno wytłumaczą co i jak zrobić aby zdobyć licencję kierowcy wyścigowego typu BC/BC Junior.
Jak już będziesz zapisany w klubie oraz będziesz mieć opłaconą składkę roczną, to szukasz na stronie www.pzm.pl , gdzie i w jakim terminie organizowane, są aktualnie kursy na licencję https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy. Dzwonisz i  zapisujesz się na wybrany kurs.

2.Na moim przykładzie wyglądało to tak, że jednego dnia  (sobota) mieliśmy kurs teoretyczny. Na kursie dowiadujemy zasad panujących na torze wyścigowym, co oznaczają kolorowe flagi , światła, jak wyglądają procedury startu itd. Regulaminy należy wykuć na blachę.  Drugiego dnia (niedziela) kurs praktyczny na torze w Poznaniu, oraz tego samego dnia (niedziela) egzamin praktyczny, a po nim egzamin teoretyczny. Aby wziąć udział w praktycznym egzaminie , nie musisz mieć jeszcze swojej wyścigówki gotowej. Kurs można zdać zwykłym samochodem, ważne jest abyśmy posiadali kask.
3.Po pozytywnym zdaniu kursu otrzymamy wnioski o przyznanie licencji oraz certyfikatu. Razem z wnioskami musimy mieć załączone 3 zdjęcia do licencji (takie jak do dowodu osobistego).
Więcej w tym temacie dowiesz się na stronie www.pzm.pl lub w swoim klubie.

4.Od 2012 uruchomiony został serwis Inside PZM http://inside.pzm.pl , w którym m in.prowadzona będzie baza zawodników oraz rejestr licencji sportu samochodowego. Każdy zawodnik ma obowiązek rejestracji w serwisie Inside PZM.

5.Następnie musimy przejść pozytywnie badania lekarskie przeprowadzone przez lekarza posiadającego specializację medycyny Sportowej w Przychodni Sportowo-Lekarkiej, do lekarza należy udać się z następującymi dokumentami:

  • wniosek o przyznanie licemncji
  • wniosek o przyznanie certyfikatu
  • należy mieć ze sobą wyniki morfologii podstawowej + żelazo
  • oraz wyniki badania moczu

6.Następnie musisz uzyskać  Orzeczenie z Pracowni Badań Psychologicznych na załączonym -> tutaj <- druku.

7.Po zrealizowaniu warunków w/w należy wypełnić wszystkie załączone druki z trzema fotografiami, orzeczeniem psychologicznym i potwierdzeniem przelewu na kwotę 520zł oraz złożyć w macierzystym Automobilklubie. Wsnioski wraz z załącznikami zostaną przesłane do zarządu Głównego PZM w Warszawie, gdzie dokonana zostanie rejestracja, a następnie wydana licencja i karta zdrowia. Więcej na www.pzm.pl

8. Odbiór licencji oraz karty zdrowia (żółtej) odbywa się zazwyczaj w macierzystym klubie.

9. Możesz już walczyć o tytuł Mistrza Polski !

Małą podpowiedzią z naszej strony jest to jak zaoszczędzić na kosztach treningu na Torze Poznań. Dla zrzeszonych w Automobilklubie Wielkopolskim wpisowe na całodniowy trening wynosi 100zł, dla niezrzeszonych to 600zł. To spora różnica, aby być członkiem klubu AW należy najpierw być przez pierwszy rok kandydatem (pełen rok od zapisania , nie kalendarzowy ;P )  na członka. Dopiero po roku mamy prawo do treningu za 100zł. To tylko sugestia, każdy zapisze się do takiego klubu jaki uważa.

10. Podsumujmy jednorazowe koszta uzyskania licencji:

  • kurs na licencję ok.800zł
  • badania na pół roku ok.120zł
  • badania psychologiczne na 5 lat ok.100zł
  • zdjęcia ok. 25zł
  • opłata za licencja roczna 500zł
  • koszt wydania licencji 20zł

Suma to ok. 1585zł , nie przerażajmy się tą ceną. Wliczone w to jest kurs praktyczny na wyścigowym torze – niezapomniane wrażenia!  Kurs teoretyczny oraz badania.

 

 

Należy pamiętać , że licencję opłaca się co roku to tzw. wznowienie i wynosi 500zł. Licenja jest ważna na dany rok, więc polecam dobrze przemyśleć termin opłacenia licencji. Można zdać egzaminy w listopadzie 2017 , a licencje wyrobić na rok 2018. Tak samo polecam przemyśleć termin badań półrocznych, aby pokrył się z kalendarzem Maluch Trophy.

Ok super, masz to! Teraz nadszedł czas przygotowania auta do wyścigu, tego dowiesz się z następnego artykułu.

Powodzenia życzy zespół Maluch Trophy.

 

<- Cofnij do działu FAQ