Jak zacząć się ścigać w Maluch Trophy ?
Odpowiedź jest dość prosta, jeżeli zrobisz wszystko z tego artykułu to będziesz nie tylko mógł/mogła jeździć w Maluch Trophy. Będzięsz mógł/mogła ściagać się w Wyścigowych Samochodowych Mistrzostwach Polski , Mistrzostwach Polski Rallycross oraz w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski, a to dlatego , że licencja którą zdobędziesz zezwala na udział właśnie w tych imprezach oraz w imprezach tego typu za granicą Polski. Dowiesz się też ile to wszystko będzie Cię kosztować.
W skrócie wygląda to tak:
- zapisujesz się do automobilklubu ( lista klubów w Polsce )
- opłacasz roczną składkę klubową
- robisz 3 zdjęcia do licencji (takie jak do dowodu osobistego)
- robisz Kurs na certyfikat i licencję kierowcy wyścigowego ( lista kursów )
- zdajesz egzamin na certyfikat i licencję kierowcy wyścigowego
- robisz badania lekarskie (ważne 6 miesięcy)
- uzyskujesz orzeczenie psychologiczne z pracowni badań psychologicznych (zazwyczaj na 5lat)
- opłacasz koszta wydania licencji oraz roczną składkę na licencję ok.520zł
- otrzymujesz licencję od PZM, którą odbierasz w swoim klubie
- Twój klub musi wydać pisemną zgodę na starty zawodnika w danym roku
- możesz się już ścigać 🙂
1. Zacznij od zapisania się do automobilklubu w Twojej okolicy, lub w innym rejonie – to zależy od upodobań.
W klubie do którego się zapisałeś na pewno wytłumaczą Ci co masz zrobić aby zdobyć licencję kierowcy wyścigowego typu BC/BC Junior.
Po wybraniu klubu i opłaceniu składki, na stronie Polskiego Związku Motorowego odnajdziesz informację gdzie i w jakim terminie organizowane są aktualnie kursy na licencję https://www.pzm.pl/samochody/szkolenia-i-kursy. Dzwonisz i zapisujesz się na wybrany kurs.
2. Licencja B,C. W większości kursów wygląda to tak, że jednego dnia odbywa się kurs teoretyczny, a następnego praktyka i egzamin.
Na kursie dowiadujemy zasad panujących na torze wyścigowym, co oznaczają kolorowe flagi , światła, jak wyglądają procedury startu itd. Regulaminy należy wykuć na blachę. Drugiego dnia (niedziela) kurs praktyczny na torze w Poznaniu, oraz tego samego dnia (niedziela) egzamin praktyczny, a po nim egzamin. Kurs można odbyć zwykłym samochodem osobowym. Musisz posiadać odpowiedni kask .
3. Po pozytywnym zdaniu kursu otrzymamy wnioski o przyznanie licencji oraz certyfikatu.
Razem z wnioskami musimy mieć załączone 3 zdjęcia do licencji (takie jak do dowodu osobistego).
Więcej w tym temacie dowiesz się na stronie www.pzm.pl lub w swoim klubie.
4. Rejestracja w Insaidzie. Na stronie internetowej Polskiego Związku Motorowego uruchomiony został serwis Inside PZM http://inside.pzm.pl ,w którym prowadzona jest baza zawodników oraz rejestr licencji sportu samochodowego.
Każdy zawodnik ma obowiązek rejestracji w serwisie Inside PZM, oraz umieszczenie w nim skanów dokumentów: licencji , książeczki zdrowia , prawa jazdy , dowodu rejestracyjnego itd. Za brak skanów jest kara na zawodach podczas odbioru administracyjnego w wysokości 300zł.
5. Następnym krokiem są badania lekarskie przeprowadzone przez lekarza posiadającego specjalizację medycyny Sportowej. Do lekarza należy udać się z następującymi dokumentami:
- wniosek o przyznanie licencji ( otrzymany na kursie )
- wniosek o przyznanie certyfikatu ( otrzymany na kursie )
- musisz dowiedzieć się jakie badania powinieneś przeprowadzić aby uzyskać orzeczenie
6. Dalej musisz uzyskać Orzeczenie z Pracowni Badań Psychologicznych na załączonym -> tutaj <- druku.
7. Po zrealizowaniu warunków w/w należy wypełnić wszystkie załączone druki.
Z trzema fotografiami, orzeczeniem psychologicznym i potwierdzeniem przelewu na kwotę 520zł oraz złożyć w macierzystym Automobilklubie. Wsnioski wraz z załącznikami zostaną przesłane do zarządu Głównego PZM w Warszawie, gdzie dokonana zostanie rejestracja, a następnie wydana licencja i karta zdrowia. Więcej na www.pzm.pl
8. Odbiór licencji oraz karty zdrowia odbywa się zazwyczaj w macierzystym Automobilklubie.
9. Możesz już walczyć o tytuł Mistrza Polski !
Uff…Dużo zadań do spełnienia. Ale nie przejmuj się, bo wygląda to tylko tak strasznie na papierze. Realnie jest do dużo prostsze. Kilka podpowiedzi z naszej strony: Jeśli zamierzasz ścigać się tylko w wyścigach płaskich, to zapisz się do klubu, który ma taki tor. Jeśli zapiszesz się do takiego automobilklubu, będziesz mógł korzystać z profitów, tańszych treningów. Jeżeli nie wiesz jak zrobić badania lekarskie, gdzie kupić paliwo napisz do nas.
10. Podsumujmy jednorazowe koszta uzyskania licencji:
- kurs na licencję ok.800zł
- badania na pół roku ok.120zł
- badania psychologiczne na 5 lat ok.100zł
- zdjęcia ok. 25zł
- opłata za licencja roczna 500zł
- koszt wydania licencji 20zł
Suma to ok. 1585zł , nie przerażajmy się tą ceną. Wliczone w to jest kurs praktyczny na wyścigowym torze – niezapomniane wrażenia! Kurs teoretyczny oraz badania.
Należy pamiętać , że licencję opłaca się co roku, a koszt jej wznowienia wynosi 500 zł. Licencja jest ważna na dany rok, więc polecamy przemyśleć termin opłacenia licencji. Można zdać egzaminy w listopadzie 2017 , a licencje wyrobić na rok 2018. Tak samo warto przemyśleć termin lekarskiego badania półrocznego, aby pokrył się z kalendarzem Maluch Trophy.
Ok super, masz to! Teraz nadszedł czas przygotowania auta do wyścigu 🙂
Jak przygotować Malucha ?
Powodzenia życzy cały zespół “Maluch Trophy”.